سلام
امیدوارم ایام رضایت بخشی را پشت سر گذاشته باشید.
قرار بود ازخواب بریم سراغ تغذیه، درسته؟
تغذیه مناسب هم مثل خواب باید از سه ویژگی کمیت مناسب، ریتم مناسب و کیفیت مناسب برخوردار باشه.
منظورم از کمیت همون حجم غذاست. نباید اونقدر زیاد باشه که به قول سعدی از دهانت برآید! و نه اونقدر کم که جانت برآید!
کم خوری و پرخوری هر دو آمادگی جسمی را کاهش میدن.
و اما ریتم غذا
اول زمان خوردن غذا باید منظم باشه. صرف سه وعده اصلی روزانه لازمه وبی توجهی اونا درسنین نوجوانی آسیب های جبران ناپذیری داره.
دوم و مهمتر اینکه صبحانه حتما باید خورده شود.
اگه صبحونه مناسب و کافی خورده نشه جدای از آسیب های جسمی، آسیب های روانی جبران ناپذیری به شما وارد خواهد کرد و به شدت هوشیاری شما را کاهش، تمرکز شمارا کم و خموده و گرفته خواهیدشد. و درنتیجه یادگیری خوبی نخواهید داشت.
خلاصه بگم: یکی از ظالمانه ترین کارهایی که میتونین درمورد تغذیه با خودتون انجام بدین اینه که صبحونه نخورین!
دیگه اینکه سعی کنید غذا را با اشتها و لذت بخورین. اضطراب و عجله ، تنها غذا خوردن ، غذای خیلی داغ یا خیلی سرد خوردن، کیفیت را پایین میاره.
از طرفی صبوری و آرامش درحین خوردن، در نور و هوای مناسب غذا خوردن، سفره آرایی، چاشنی های مفید مثل سبزیجات و ترشی در کنار غذا از جمله عواملی اند که اشتها، لذت و در نهایت کیفیت خوردن را افزایش میدن.
خلاصه بیش از آنکه از چیزی که میخورین لذت ببرین، از خوردن لذت ببرین (فلسفی شد)
یادتون باشه بین شام و خواب دوسه ساعتی فاصله بندازین. مبادا ازسر سفره سینه خیز به طرف رختخواب برین…
دراین صورت معده شما فعالیت خود را برای هضم غذا شروع و باعث کلافگی و بدخوابی و دیدن خوابهای آشفته برای شما میشه.
خب در مورد تغذیه کافیه. میترسم زیادی تپل بشین…
منتظر ادامه مطالب باشید!

اميريان
مشاور مدرسه